ادب، آÙاق اور درخت Û”Û”Û”Û” ڈاکٹر منور صابر
ادب Ú©ÛŒ دنیا میں ایک Ù…ØµØ¯Ù‚Û Ø§ÙˆØ± مستند Ø+قیقت Ú©Ú†Ú¾ اس طرØ+ تسلیم Ú©ÛŒ جاتی اور بیان Ú©ÛŒ جاتی ÛÛ’ Ú©Û Ø¨Ø¹Ø¶ اوقات صر٠ایک شعر ایسی بات Ø¨Ù„Ú©Û Ø¯ÛŒØªØ§ Ø¨Ù„Ú©Û Ø§ÛŒØ³Ø§ ÙلسÙÛ Ø¨ÛŒØ§Ù† کر دیتا ÛÛ’ جو شاید ایک پوری کتاب بھی بیان Ù†Û Ú©Ø± پاتی ÛÙˆÛ” تھوڑا غور کریں تو مزید Ø§Ù†Ú©Ø´Ø§Ù ÛŒÛ Ûوتا ÛÛ’ Ú©Û Ø´Ø¹Ø± میں Ú©ÛÛŒ جانے والی بات Ú©Ùˆ کتاب پر Ùوقیت اس لئے بھی Ûوتی ÛÛ’ Ú©Û Ø´Ø¹Ø± مختصر ترین وقت میں دلچسپ اور خوبصورت الÙاظ میں جو ÙلسÙÛ Ø³Ù…Ø¬Ú¾Ø§ اور سکھا جاتا ÛÛ’ اس Ú©Ùˆ بار Ûا پڑھا، دÛرایا Ø¨Ù„Ú©Û Ú¯Ø§ÛŒØ§ بھی جا سکتا ÛÛ’Û” میری دانست میں نثر ÛŒ تØ+ریروں Ú©Û’ بجائے Ø´Ø§Ø¹Ø±Ø§Ù†Û Ú©Ù„Ø§Ù… انقلابات Ú©Ùˆ جنم دینے کا Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø¨Ø§Ø¹Ø« بنتا ÛÛ’Û”
مجلس ترقیٔ ادب ایک ایسا بڑا اور منظم Ø§Ø¯Ø§Ø±Û ÛÛ’ جو سرکاری سرپرستی میں Ú†Ù„ رÛا Ûے‘ Ø+ال ÛÛŒ میں ایک معرو٠صاØ+ب٠دیوان شاعر Ú©Ùˆ اس کا Ø³Ø±Ø¨Ø±Ø§Û Ù…Ù‚Ø±Ø± کیا گیا تو ایک نئی Ù¾Ùرجوش Ù„Ûر پیدا Ûوئی۔ جناب منصور آÙاق کا نام اردو ادب اور شاعری Ú©Û’ Ø+والے سے کسی تعار٠کا Ù…Ø+تاج Ù†Ûیں۔ آج Ú©ÛŒ ÛŒÛ ØªØ+ریر ان Ú©Û’ مداØ+ لکھاریوں اور ادیبوں Ú©Û’ پرمغز اÙکار کا Ù†Ú†ÙˆÚ‘ ÛÛ’Û” بات شاعری Ú©ÛŒ ÛÙˆ رÛÛŒ تھی‘ مجلس ترقیٔ ادب Ú©Û’ گروپ Ú©Û’ ممبران Ù†Û’ ترقیاتی ادب Ú©Û’ تØ+ت آج Ú©ÛŒ دنیا Ú©Û’ سب سے اÛÙ… مسئلے یعنی قدرتی ماØ+ول Ú©ÛŒ بقا Ú©ÛŒ علامت درختوں Ú©ÛŒ اÛمیت اجاگر کرنے Ú©Û’ لئے جو Ú©Ú†Ú¾ Ú©Ûا ÛÛ’ اس میں ایک شعر اس طرØ+ سے ÛÛ’ Ú©Û
ØŽ
بس اسی بات Ù¾Û Ø¬Ú¾Ú¯Ú‘Ø§ ÛÛ’ دنیا سے
پیڑ Ú©Û’ سایے Ú©Ùˆ Ù¾Ú¾Ù„ کیوں Ù†Ûیں سمجھا جاتا
اس شعر Ú©Û’ Ù…ÙÛوم Ú©Û’ سمندر میں جائیں تو زمان Ùˆ مکاں Ú©Û’ Ù„Ø+اظ سے بÛت Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ú¯Ûرائی ملتی ÛÛ’Û” شاعر Ù†Û’ کتنا سنگین مگر Ø+سین اعتراض اٹھاتے Ûوئے Ú©Ûا ÛÛ’ Ú©Û Ø¯Ø±Ø®Øª Ú©Û’ سایے Ú©Ùˆ Ù¾Ú¾Ù„ کا Ø¯Ø±Ø¬Û Ú©ÛŒÙˆÚº Ù†Ûیں دیا جاتا۔ اسی Ø+والے سے مجھے ایک اور خیال بھی آتا ÛÛ’ Ú©Û Ø¯Ø±Ø®Øª Ú©Û’ سایے Ú©Ùˆ صر٠چھائوں Ú©Ûنا چاÛیے Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ûر Ø³Ø§ÛŒÛ Ù¹Ú¾Ù†ÚˆØ§ Ù†Ûیں Ûوتا۔ مثال Ú©Û’ طور پر اگر آپ دیوار Ú©Û’ سائے میں Ù¾Ù†Ø§Û ÛŒØ¹Ù†ÛŒ Ù¹Ú¾Ù†ÚˆÚ© ڈھونڈیں تو آپ Ú©Ùˆ دھوپ Ú©Û’ مقابلے میں Ù†Û Ûونے Ú©Û’ برابر Ùرق Ù…Ø+سوس ÛÙˆ گا۔ ÛŒÛ ØµØ±Ù Ø¯Ø±Ø®Øª ÛÛŒ Ûیں جن کا Ø³Ø§ÛŒÛ Ù†Ûیں Ø¨Ù„Ú©Û Ú†Ú¾Ø§Ø¦ÙˆÚº Ûوتی ÛÛ’Û” سائنس ثابت کرتی ÛÛ’ Ú©Û Ú©Ú¾Ù„ÛŒ دھوپ Ú©Û’ مقابلے میں درخت Ú©ÛŒ چھائوں میں Ø¯Ø±Ø¬Û Ø+رارت کا Ùرق 33 Ùیصد سے زائد Ûوتا ÛÛ’ØŒ یعنی اگر دھوپ میں باقی Ø¬Ú¯Û Ú©Ø§ Ø¯Ø±Ø¬Û Ø+رارت 48 ڈگری سینٹی گریڈ ÛÙˆ گا تو درخت Ú©ÛŒ چھائوں میں Ø¯Ø±Ø¬Û Ø+رارت 32 ڈگری سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ù†Ûیں ÛÙˆ گا۔ ÛŒÛ ÙˆØ§Ø¶Ø+ Ùرق بیان کرتا ÛÛ’ Ú©Û Ø¯Ø±Ø®Øª کا ØµØ±Ù Ø³Ø§ÛŒÛ Ù†Ûیں Ûوتا Ø¨Ù„Ú©Û ÛŒÛ Ø§Ù“Ù¾ Ú©Ùˆ چھائوں ÙراÛÙ… کرتا ÛÛ’Û” بات ÛŒÛاں پر ختم Ù†Ûیں ÛÙˆ تی Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û ÛÙ… جو سانس لیتے Ûیں‘ ÙˆÛ Ø§Ù“Ú©Ø³ÛŒØ¬Ù† بھی ÛŒÛ Ø¯Ø±Ø®Øª ÛÛŒ پیدا کرتے Ûیں۔ میں اس شعر میں Ù¾Ú¾Ù„ Ú©Û’ ذکر Ú©Ùˆ آکسیجن Ú©ÛŒ طر٠بھی موڑنا چاÛتا ÛÙˆÚº Ú©Û Ø¯Ø±Ø®Øª اگر کوئی Ù¾Ú¾Ù„ Ù†Ûیں ÙراÛÙ… کرتا تو بھی ÙˆÛ Ú†Ú¾Ø§Ø¦ÙˆÚº اور آکسیجن ÙراÛÙ… کر رÛا Ûوتا ÛÛ’Û”
دنیا بھر Ú©Û’ Ù…Ùکروں، لیڈروں اور دانشوروں Ú©Ùˆ آج تک انسان Ú©Û’ لیے روٹی‘ کپڑا اور مکان کا Ù†Ø¹Ø±Û Ù„Ú¯Ø§ØªÛ’ سنا ÛÛ’ مگر آج Ú©Û’ دور میں پانی اور صا٠Ûوا Ú©ÛŒ ضرورت Ùوقیت Ù„Û’ Ú†Ú©ÛŒ ÛÛ’Û” اس بات Ú©Ùˆ Ú©Ú†Ú¾ اس طرØ+ بھی سمجھا جا سکتا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù†Ø³Ø§Ù† خوراک Ú©Û’ بغیر ایک ÛÙØªÛ Ø§ÙˆØ± پانی Ú©Û’ بغیر تین دن تک Ø²Ù†Ø¯Û Ø±Û Ø³Ú©ØªØ§ ÛÛ’ لیکن اگر سانس لینے Ú©Û’ لئے Ûوا دستیاب Ù†Û ÛÙˆ تو زندگی چند منٹوں تک Ù…Ø+دود ÛÙˆ جاتی ÛÛ’Û” اب ادبی Ù†Ûیں Ø¨Ù„Ú©Û Ø+قیقی تنقید Ú©ÛŒ جائے تو بات اور بھی Ú¯Ûری ÛÙˆ جاتی ÛÛ’Û” اگر Ù¾Ú¾Ù„ Ú©Û’ درجے Ú©ÛŒ بات Ú©ÛŒ جائے تو دیکھنا Ù¾Ú‘Û’ گا عام زندگی میں‘ بقول مجلس ترقی ادب Ú©Û’ ایک ادیب Ú©Û’ جس Ù†Û’ ایک انعام یاÙØªÛ Ùقرے میں عوام الناس Ú©Ùˆ ''عام الناس‘‘ لکھا Ûے‘ عام الناس Ú©Ùˆ تو Ù…Ø+ض دو وقت Ú©ÛŒ روٹی بڑی مشکل سے ملتی ÛÛ’ تو ÙˆÛ Ù¾Ú¾Ù„ Ú©Ûاں سے کھائیں Ú¯Û’ Ø¬Ø¨Ú©Û Ø¯ÙˆØ³Ø±ÛŒ طر٠درخت تو Ûر کسی Ú©Ùˆ کسی کا رنگ، مذÛب، نسل، ذات، پات یا کوئی اور Ø¯Ø±Ø¬Û Ù¾ÙˆÚ†Ú¾Û’ بغیر چھائوں اور سانس لینے Ú©Û’ لیے صا٠Ûوا ÙراÛÙ… کرتے Ûیں۔ اس لئے اب بØ+Ø« اس بات سے ÛÙˆ Ú¯ÛŒ Ú©Û Ø¯Ø±Ø®Øª Ú©ÛŒ چھائوں اور آکسیجن Ú©Ùˆ کیا نام دیا جائے؟ یعنی درخت تو Ø+یات بخش یا جان Ùزا Ûیں۔
ماضی قدیم میں جھانکیں تو پتا چلتا ÛÛ’ Ú©Û ÛŒÙˆÙ†Ø§Ù† میں ان Ú©Û’ عقیدے Ú©Û’ مطابق بÛت سارے دیوتا اور دیویاں تھے۔ Ûوائوں Ú©Û’ دیوتا Aeolus Ú©Ùˆ Aeolian یا Eolian Ú©Ûا جاتا تھا مگر ÛŒÛ ÙˆÛ Ûوائیں تھیں جو زور سے چلتی Ûیں،یعنی WindsÛ” ان میںAir جو ساکن Ø+الت میں بھی پائی جاتی Ûے‘ کا ذکر Ù†Ûیں ÛÙˆ رÛا۔ اÛل٠یونان کا دور تین Ûزار سال پرانا ÛÛ’ جب پانی یا Ûوا Ú©Û’ Ù†Û Ûونے کا تصور تو درکنار‘ ان Ú©Û’ Ø§Ù“Ù„ÙˆØ¯Û Ûونے تک کا بھی کوئی سوچ Ù†Ûیں سکتا تھا Ø¬Ø¨Ú©Û Ù¾ÙˆØ±ÛŒ دنیا Ú©ÛŒ آبادی Ù…Ø+ض چند کروڑ تھی اور قدرتی ماØ+ول مکمل صØ+ت مند یعنی صا٠ستھرا تھا۔ شاید اسی لئے اÛل٠یونان Ú©Û’ Ûاں کسی Ú©Ùˆ درختوں کا دیوی دیوتا Ù†Ûیں مانا گیا‘ Ø§Ù„Ø¨ØªÛ ÛŒÛ ØªØµÙˆØ± ان Ú©Û’ Ûاں ملتا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù†Ø³Ø§Ù†ÛŒ روØ+یں درختوں پر قیام کرتی Ûیں‘ کسی Ø+د تک ÛŒÛ ØªØµÙˆØ± Ûمارے آج Ú©Û’ برصغیر معاشرے میں بھی ملتا ÛÛ’Û”
واپس آتے Ûیں زمانÛÙ” Ø+ال Ú©ÛŒ Ø·Ø±Ù Ú©Û Ø¬Ûاں گھر Ú©Û’ Ø³Ø±Ø¨Ø±Ø§Û Ú©Ùˆ اکثر درخت سے ØªØ´Ø¨ÛŒÛ Ø¯ÛŒ جاتی ÛÛ’ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ú¯Ú¾Ø± کا Ø³Ø±Ø¨Ø±Ø§Û ØªÛŒØ² اور جھلسا دینے والی دھوپ‘ گرمی‘ سردی‘ طوÙان اور آندھی خود برداشت کر Ú©Û’ چھائوں اور Ù¾Ú¾Ù„ اپنے اÛÙ„Ù Ø®Ø§Ù†Û Ú©Ùˆ ÙراÛÙ… کرتا ÛÛ’Û” عمومی طور پر Ø³Ø±Ø¨Ø±Ø§Û Ú©Û’ ذمے زندگی کا سب سے مشکل Ø´Ø¹Ø¨Û Ù…Ø¹ÛŒØ´Øª یعنی رزق کمانا Ûوتا ÛÛ’ اور اس Ú©Û’ لیے اسے کاÙÛŒ Ú©Ú†Ú¾ جھیلنا پڑتا ÛÛ’Û” Ø§Ù„Ø¨ØªÛ Ø§ÛŒÚ© شاعر Ù†Û’ کتنا نادر قسم کا شعر Ú©Ûا ÛÛ’ Ú©Û
ØŽ
دعائے خیر مانگی تم Ù†Û’ یا ØµØ¯Ù‚Û Ø¯ÛŒØ§ ÛÛ’ØŸ
کبھی پیڑوں Ú©Ùˆ گھر Ú©Û’ Ùرد کا Ø¯Ø±Ø¬Û Ø¯ÛŒØ§ ÛÛ’ØŸ
اب بظاÛر اس شعر میں بھی بÛت بڑا ÙلسÙÛ Ø¨ÛŒØ§Ù† Ûوا ÛÛ’ مگر اس نادر شعر پر بھی Ú©Ú†Ú¾ مزید بھی Ú©Ûا جا سکتا ÛÛ’Û” بات Ú©Ú†Ú¾ اس طرØ+ سے ÛÛ’ Ú©Û Ø¹Ù…ÙˆÙ…ÛŒ طور پرگائوں Ú©Û’ گھروں Ú©Û’ صØ+Ù† میں‘ جÛاں Ù…Ø+ÙÙ„ سجائی جاتی ÛÛ’ اور جسے ÚˆÛŒØ±Û Ú©Ûتے Ûیں‘ ایک درخت ضرور لگا Ûوتا ÛÛ’Û” ÛŒÛ Ù„ÙˆÚ¯ اسی درخت Ú©Û’ سÛارے گرمی Ú©ÛŒ تپش کا Ù…Ù‚Ø§Ø¨Ù„Û Ú©Ø±ØªÛ’ Ûیں۔ بات صر٠تپش کاٹنے Ú©ÛŒ Ù†Ûیں‘ لوگ سردی کا Ù…Ù‚Ø§Ø¨Ù„Û Ú©Ø±Ù†Û’ Ú©Û’ لئے بھی اسی درخت Ú©ÛŒ Ù¹Ûنیوں اور گرے Ûوئے پتوں Ú©Ùˆ جلا کر Ú¯Ø²Ø§Ø±Û Ú©Ø±ØªÛ’ Ûیں۔ گویا درخت صر٠گرمی Ú©ÛŒ آگ ÛÛŒ Ú©Ùˆ بجھانے میں مدد Ù†Ûیں دیتا Ø¨Ù„Ú©Û Ø³Ø±Ø¯ÛŒ Ú©ÛŒ شدت سے بھی بچاتا ÛÛ’ Ø+تیٰ Ú©Û Ù¾ÛŒÙ¹ Ú©ÛŒ آگ بجھانے Ú©Û’ لئے جو روٹی پکائی جاتی Ûے‘ اس کا چولÛا جلانے کیلئے درخت Ú©ÛŒ باقیات ÛÛŒ کام آتی Ûیں لیکن اپنا چولÛا گرم رکھنے Ú©Û’ لیے درخت Ú©Ùˆ ÛÛŒ کاٹ دینا Ú©Ûیں سے بھی عقل مندی Ù†Ûیں ÛÛ’ Ú©Û Ûمارا بھی پھر ÙˆÛÛŒ Ø+ال ÛÙˆ Ú©Û
ØŽ
تمام پیڑ جلا Ú©Û’ خود اپنے Ûاتھوں سے
عجیب شخص ÛÛ’ Ø³Ø§ÛŒÛ ØªÙ„Ø§Ø´ کرتا ÛÛ’
اسی طرØ+ کا ایک اور شعر بھی یاد آ رÛا ÛÛ’ Ú©Û
جب راستے میں کوئی بھی Ø³Ø§ÛŒÛ Ù†Û Ù¾Ø§Ø¦Û’ گا
ÛŒÛ Ø§Ù“Ø®Ø±ÛŒ درخت بÛت یاد آئے گا
آج کا انسان جس تیزی سے درختوں کا Ø®Ø§ØªÙ…Û Ø§Ù¾Ù†Û’ Ûاتھوں سے کر رÛا Ûے‘ اگر اس کا تدارک اور روک تھام Ù†Û Ûوا تو بÛت جلد Ù…Ø°Ú©ÙˆØ±Û ØµÙˆØ±ØªØ+ال کا سامنا کرنا Ù¾Ú‘ سکتا ÛÛ’Û” درختوں سے متعلق Ù…Ø°Ú©ÙˆØ±Û Ø§Ø´Ø¹Ø§Ø± Ø¨Ù„Ú©Û ÙلسÙÛ’ کا مزید Ú¯Ûرائی میں جا کر Ø¬Ø§Ø¦Ø²Û Ù„ÛŒÚº تو پتا چلتا ÛÛ’ Ú©Û Ù¾ÛŒÚ‘ÙˆÚº یا درختوں Ú©ÛŒ قدر Ùˆ منزلت اس سے Ú©Ûیں Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø¨Ù„Ù†Ø¯ ÛÛ’ اور اب ÛŒÛ Ø¨Ø§Øª ثابت ÛÙˆ Ú†Ù„ÛŒ ÛÛ’ Ú©Û Ø¯Ø±Ø®Øª Ú©ÛŒ چھائوں Ú©Ùˆ Ø³Ø§ÛŒÛ Ù†Ûیں Ú©Ûنا چاÛیے اور ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ Ú©Û ØµØ§Ù Ûوا‘ Ù¾Ú¾Ù„ اور چھائوں ÙراÛÙ… کرنے کا اس کا عمل اگر قدیم زمانے Ú©Û’ لوگوں پر عیاں Ûوتا تو یقینا Ø°Ø±ÛŒØ¹Û Ùˆ بقائے Ø+یات Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ درختوں Ú©Ùˆ بھی ضرور دیوتا کا Ø¯Ø±Ø¬Û Ø¯ÛŒØ§ جاتا۔